CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, March 13, 2009

Budak-budak sekarang

Tengahari Jumaat

Lalu di kawasan sekolah...

Jalan penuh sesak...

Dengan pelbagai kereta...

Dan pelajar yang mahu pulang...


Itu keadaan biasa...

Di kawasan sekolah...

Ibu bapa dan para pelajar...

Sama-sama mahu cepat...

Untuk sampai ke rumah...


Menjadi luar biasa...

Pelajar sekarang...

Seakan tiada timbang rasa...

Seperti hilang toleransi...

Seakan tidak bertanggungjawab...

Seperti tiada tolak ansur...


Mengapa saya kata begitu...

Kerana mereka berjalan...

Seperti jalan itu mereka punya...

Bersaing tiga hingga empat orang...

Kereta terpaksa memberi laluan...

Pada pejalan kaki untuk berjalan...

Mereka mengambil ruang kereta...

Hingga menyebabkan kesesakan...


Apa salahnya jika berjalan...

Seorang demi seorang....

Kerana kereta juga bergerak...

Satu demi satu...


Kami tahu undang-undang...

Di sekolah kamu hebat...

Kecelakaan pada kamu...

Bermakna padah untuk kami...

Tapi tolong beringat sebelum kena...

Andai kecelakaan berlaku...

Wang sudah hilang makna...


Dalam hidup ini...

Kita perlu memikirkan tentang diri kita....

Kita juga perlu memikirkan tentang diri sekeliling kita....

10 comments:

ijechan said...

uhu.. kawasan sekolah, bajet kawasan dorang. kita ibarat semut.. tpaksa ikutkan mereka. isk. budak2 sekarang~

~Cinta Cukulet~ said...

betul tu..lagi2 kat jalan kampung..ikut suka hati diorang je...langgar kan ggrrrrr

ku tak sempurna said...

bebudak skrg, kita yg kena tunduk kat dorang...

gggggrrrrrr....
memang tak reti bhs...
dorang tak takut langsung dgn kenderaan..

julietchun said...

kalo lalu kat jln tem bebudak tgh main tu, haruslah berjaga2 sbb dorang takkan beranjak walau seinci pun.

Tirana said...

Dari kecil lagi tak berperikemanusiaan, bila besar entah nak jadi apa...

Honey Bee said...

Ijechan...
betul tue...mereka ibarat raja di sana...kita terpaksa tunduk pada mereka...

Honey Bee said...

Cinta...
kita main minyak pun diorang buat x peduli...tunggu le diorang jalan dulu...memang grm...

Honey Bee said...

KTS...
bukan takat tak takut...tapi x fikirkan nyawa sendiri...kita pula terpaksa berhati-hati...sayangkan nyawa mereka...

Honey Bee said...

Juliet...
betul tue...ada masanya mak mereka ada sama...tapi langsung x prihatin...

Honey Bee said...

Kak Tirana...
moga2 mereka sempat berubah... sebelum bertambah parah...